Bauhaus-valaisimia esillä Suomen lasimuseon suuressa salissa Riihimäellä. |
Sähkövalon yleistyminen 1920-luvulla synnytti vuoropuhelun lasi- ja sähköteknologian sekä käyttöominaisuuksien vaatimusten välille. Ratkaiseva käänne jätti kaasuvalaistuksen historiaan muutamassa vuodessa ja mullisti sekä asuintilojen että julkisten tilojen valaistuksen. Sähkövalo kirkasti tutkijoiden kammiot, toimistot, teollisuushallit, tavaratalot ja kaupunkien kadut. Koko aikakautta hallinnut uusi teollinen tuote – moderni valaisin – oli syntynyt.
Näyttely piirtää kaaren, jossa kuljetaan ensimmäisistä kuumuutta kestävistä lasiastioista art deco -tyyliin, Bauhaus-konseptiin, Wilhelm Wagenfeldin 1930-luvun designiin ja lopulta uusasiallisuuden kauteen. Esineistö on suurimmaksi osaksi peräisin kahdesta yksityiskokoelmasta Saksan Jenasta. Jena oli jo 1880-luvulla kuuluisa lasivalaisimien valmistaja. Näyttelyssä on myös valaisimia, jotka eivät ole olleet aiemmin näytillä. Valaisinten rinnalla nähdään aikakauden valokuvia, mainosmateriaalia, myyntiluetteloita ja luonnoksia.
Yhtymäkohtia nykyaikaan rakentavat viiden nykymuotoilijan (Jörg Boner, Jakob Gebert, Ineke Hans, Hanna Krüger ja Cecilie Manz) tulkinnat muutamista Wagenfeld-valaisimista. Esillä on myös näyttelyä varten valmistettu Wagenfeld-valaisin, josta on ollut aiemmin olemassa vain luonnos.
Modernin ajan valaisimia – Bauhaus 100 vuotta -näyttelyn kanssa samaan aikaan Suomen lasimuseon 3. kerroksessa on Wilhelm Wagenfeldin (1900–1990) valaisinsuunnittelua esittelevä näyttely. Saksalainen Wagenfeld oli kuuluisan Bauhaus-taidekoulun kasvatti ja teollinen muotoilija. Hän suunnitteli uransa aikana lähes 150 valaisinta.
Bauhaus oli Saksassa, ensin Weimarissa, sitten Dessaussa ja lopulta Berliinissä vuosina 1919–1933 toiminut taide- ja arkkitehtuurikoulu. Funktionalismia edustanut taidekoulu yhdisti arkkitehtuuri-, käsityö-, taideteollisuus- ja taidekoulutuksen. Moderni arkkitehtuuri- ja esinesuunnittelu on pitkälti lähtöisin Bauhausista, ja taidekoulu on vaikuttanut monien arkkitehti- ja taideteollisuuskoulutusten opetussuunnitelmiin.
Näyttelyt on toteutettu yhteistyössä LWL-Industriemuseum Glashütte Gernheim´in kanssa ja se on esillä Suomen lasimuseon suuressa salissa 25.2. –24.4.2022.
Lähde: Suomen lasimuseo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti