Ovet avattiin myyjille
aamukahdeksalta, jolloin heillä oli kaksi
tuntia aikaa laittaa esineet järjestäjien
hankkimille pöydille.
|
Kahdeksan jälkeen lasimuseon suuressa salissa oli kova kuhina. |
Joillakin oli kuitenkin
aikaa myös vaihtaa kuulumisia tuttujen kesken.
|
Janne Tarvainen
Lappeenrannasta asettelemassa Toikan kuutioita vitriiniin.
|
Jouko Kettusen pöytä taisi
valmistua ensimmäisenä.
|
Erkki Käpin hioma
isokokoinen Madonna ja lapsi –kuvio
oli upeaa työtä Kumelan maljakossa.
|
Harvoin tarjolla: kaksi
Walter Wahlroosin muotoilemaa
esinettä eli muodokas sininen maljakko ja
pienempi
ruskea sen edessä.
|
Sinivihreä taidelasiesine
on Saara Hopean
muotoilema ja valmistettu Nuutajärvellä.
|
Myös tämä Riihimäen lasin
valmistama
kaviaarimalja oli Kettusen pöydällä.
|
Reijo Uusi-Eskolan myyntipöytää täytetään. |
Uusi-Eskolan pöydällä
kaksi Nanny Stillin Saturnus –taidelasiesinettä.
|
Nopeassa tahdissa
myyntipöydät alkoivat valmistua.
|
Etualalla on kaksi Timo
Sarpanevan Pantareuna-lautasta,
mutta tuosta isosta vihreästä ei ollut täyttä
varmuutta.
|
Satu Helpin pöytä melkein
valmiina.
|
Pertti Mäkelä vauhdissa.
|
Etualalla on Jarmo
Heinosen esineitä, mm. runsaasti Helena Tynellin Rantakiviä.
Pöydän toinen
puoli on katettu Timo Maukosen esineillä.
|
Näiden esineiden väristä
käytetään montaa ilmausta:
amber eli meripihka, pihkanruskea ja Karhulassa
puhuttiin
rionruskeasta.
|
Brita Österholmin pöytä
alakerran luentosalissa on jo valmis.
|
Nuoremman polven
nurmijärveläismyyjällä oli laadukas kattaus,
jossa oli myös harvinaisempia
esineitä, esim. kuvan keskellä Yrjö
Rosolan väritön hapottamaton versio Aatami
ja Eeva –maljasta.
|
Oikealla on Nuutajärvellä
valmistettu Reima Maarosen
Toteemi –taidelasiesine. Lasimuseon kokoelmassa on versio,
jossa on käytetty toisia värejä.
|
Markku Laihon pöydällä oli
paljon Aimo Okkolinin esineitä.
|
Jarmo Kaapan pöytää
alakerran luentosalissa.
|
Hyvissä ajoin kymmentä
alkoi lasimuseon sisääntuloaula
täyttyä tapahtumaan pääsyä odottavasta yleisöstä.
|
Tuulikki Juuselan
myyntipöytä luentosalin sisäänkäynnin vieressä.
|
Tuulikki Juusela
myyntipöytänsä vieressä.
|
Luentosalin yhdessä
nurkassa oli vaasalaisen Mika Niemen
myyntiosasto, josta löytyivät tapahtuman
vanhimmat lasiesineet.
|
Vanhoja lasiaarteita
vitriinissä.
|
Vanhan lasin keräilijä
Markku Annila poikkesi
juttelemaan Mika Niemen kanssa.
|
Vanha lasi keräsi paljon
kiinnostunutta yleisöä.
|
Lasimuseon aulassa oli
paljon hyvää
lasikirjallisuutta myynnissä edullisin hinnoin.
|
Sisääntuloaulan parvella
oli neljä myyntiosastoa.
|
Vesa Kippolan pöytä
etualalla.
|
Helena Tynellin Kuukävely
Kippolan pöydällä.
|
Seija Auvinen myi
valmistamiaan lasitauluja ja muita esineitä.
|
Lasimuseon ja Suomen
lasimuseon ystävät ry:n asiantuntijat
tunnistivat tapahtumavieraiden mukanaan
tuomia lasiesineitä
kahden tunnin ajan. Palveluun oli koko ajan jonoa.
|
Etualalla istuvan Anita
Elomaan tunnistettavaksi on tuotu kristalliesineitä.
|
Tunnistuspöydän ääressä
istumassa Risto Aalto, jonka takana on Olli Ahtola.
|
Riihimäellä valmistettua
jäälasia, josta käytetään myös nimitystä särölasi.
|
Olli Ahtolan kädessä on
viinilasi, joka on
ilmeisesti Göran Hongellin muotoilema.
|
Etualalla on Katy Elon myyntiin tuomia esineitä. |
Sarri Jalon pöydän äärellä. |
Hauska punainen lasiesine. |
Kerstin Arosen esineitä
etualalla.
|
Antti Jalosen osastoa.
|
En kyllä sanonut että se Jugend malja olisi Nuutajärveltä. Ehdotin Stockmannin tuontiesinettä Saksasta. En usko suomalaisuuteen. Olli Ahtola
VastaaPoistaVirhe on nyt korjattu, kiitos oikaisusta ja pahoittelut väärinymmärryksestä.
VastaaPoistaSe iso vihreä lautanen on mielenkiintoinen. Se ei ole tehty samalla tekniikalla kuin edessä olevat Sarpanevan lautaset. Tekniikka ilmeisesti sama kuin viilikehloissa, mutta se on avattu lautaseksi saakka. En ole aikaisemmin nähnyt näin suurta ja jossa punttelinjälki on kuulattu. Johannislund? Olli Ahtola
VastaaPoista