sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Japanilaista lasia esillä Annantalossa



Lasinhiojamestari Toru Horiguchi
 
Japanin suurlähetystö järjesti 9.9. luentotilaisuuden, jossa japanilainen lasinhiojamestari Toru Horiguchi kertoi edustamastaan Edo Kiriko –lasihionnan koulukunnasta. Vuonna 1979 syntynyt Horiguchi aloitti alan opinnot 1999. Tämän jälkeen hän työskenteli lasihiomoissa kunnes perusti oman yrityksen 2008 ja nyt hänen yrityksessään työskentelee muitakin hiojia.  

Näistä laseista tarjoillaan useimmiten sakea. Monessa
ravintolassa asiakkaalle tuodaan tällainen lasivalikoima
ja kysytään millaisesta lasista hän haluaa nauttia
juomansa. Tämä on kuulemma lisännyt kulutusta, kun
monet haluavat kokeilla useampaa lasia. Myös pieniä
ruoka-annoksia tarjotaan näistä tapaksien tapaan.


Tämän lasin nimi on Morning Glory.

Edo Kiriko -koulukunta tai tyylisuunta on saanut alkunsa 1834 Edon alueella, joka nykyään tunnetaan Tokiona. Toinen tunnettu suuntaus on Satsuma Kiriko. Näissä molemmissa käytetään värittömän kristallin ohella paljon kristallia, jossa on väriverho ja myös moniväristä kristallimassaa. Suuntaukselle ominaisia ovat ornamentaaliset ja geometriset hiontakuviot.

Horiguchin isoisä hiomassa.
Toru Horiguchin isoisä oli aikanaan lasinhioja. Edo Kiriko –suuntauksen hiojia oli 1970-luvulla vielä noin 700 kappaletta, nyt heitä on vain noin 100. Horiguchi puhuu itsestään käsityöläisenä, eikä taiteilijana ja hänen työnsä lähtökohtana on asiakkaan tai loppukäyttäjän tarpeet, joihin hän pyrkii suunnittelunsa avulla vastaamaan.

Monet hiontakuviot ovat saaneet innoituksensa
luonnosta, esimerkiksi krysanteemin kukasta,
hampun lehdestä tai korin punoksesta.



Suurin osa Horiguchin hiomon tuotteista on käyttölasiesiesineitä ja pienempi osa taide- tai koriste-esineitä. Japanilaiset kotitaloudet ostavat tuotteita nettikaupasta ja tavarataloista, lisäksi ravintolat ovat tärkeitä asiakkaita.
 
Toru Horiguchin suunnittelemat ja toteuttamat
valaisimet sushi-ravintolaan.
 
Lontoossa sijaitsevaan japanilaisravintolaan Horiguchi
on valmistanut tablettien sijaan hiotut lasilevyt lautasten alle.
 
 
 
Japanilainen lasinhionta on saanut vaikutteita eurooppalaisesta lasinhionnasta. Yksittäisen hiojan aktiivinen ura kestää 30 – 50 vuotta. Samalla syklillä tapahtuu Edi Kirikossa tyylin vaihdos, jolloin yksittäinen hioja tekee koko uransa samantyylisiä tuotteita.

Toru Horiguchin monivärinen taidemalja.

Toru Horiguchin malja.

Horiguchin paperipaino, jossa on käytetty piikkimuottia.

Raakalasin Horiguchin hiomo ostaa parilta japanilaiselta lasitehtaalta sekä Unkarista. Unkaristahan tuli lasia myös viime keväänä lopettaneelle Okkolinin kristallihiomolle, kun pitkään aikaan ei Suomessa enää ole valmistettu kristallia. Osaan tuotteista Horiguchi käyttää raaka-aineena soodalasia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti