Sivut

tiistai 6. helmikuuta 2024

Iittalan uusi ilme

 


Iittala on julkistanut eilen uuden logonsa Tukholmassa pidetyssä lanseeraustapahtumassa. Timo Sarpanevan suunnittelema puna-valkoinen i-logo on ollut käytössä vuodesta 1956 ja se on ollut niin onnistunut, että siitä on muodostunut kansallinen ja kansainvälinen ikoni. Sitäkin, tai lähinnä tekstin liittämistä varsinaiseen logoon, on vuosien saatossa hieman versioitu. Fiskars Oyj ottaa melkoisen riskin siirtäessään tällaisen logon historiaan. Suomalaisten ensireaktiot Facebookissa ovat tänään olleet tyrmistyneitä.

Uudistuksen takana on Iittalan luova johtaja Janni Vepsäläinen, joka aloitti viime vuonna uudessa tehtävässä, kun aikaisemmin Iittalassa on ollut vain designjohtajia. Aikaisemmin Vepsäläinen on toiminut mm. neulesuunnittelijana. Hän toteaa Finnish Design Shopin haastattelussa: (https://www.finnishdesignshop.fi/design-stories/haastattelu/janni-vepsalainen-ja-iittalan-uusi-aikakausi?fbclid=IwAR1b_-QlmaTASJseJY-22E1DLzBWfbKXT7HXdtdEsLaqrJ4zvnlzJJOWGm8)

- Olen kotoisin Lahdesta ja harrastanut lapsesta asti piirtämistä, maalaamista ja visuaalista kulttuuria. Minulle oli aina selvää, että suuntautuisin luovalle alalle, mutta olin miettinyt pikemminkin valokuvausta, maalaustaidetta tai graafista suunnittelua. Päädyin kuitenkin Lahteen opiskelemaan muodin koulutusohjelmaan. Ensimmäisten kahden vuoden aikana minulla oli haasteita löytää oma paikkani. Oppilasvaihdossa Kööpenhaminassa pääsin todella hyvään opetukseen neuleluokalle, ja tajusin, että tämä on se minun juttuni. Sain rakentaa oman kankaani, valita itse langat ja yhdistellä niitä vapaasti. Se kolahti!

- Kööpenhaminan jälkeen työskentelin Pariisissa, Lontoossa ja New Yorkissa eri muotibrändien kanssa. Lontoo on aina ollut minulle tukikohta ja siellä on edelleen toinen kotini. Olin luksusmuotimerkki JW Andersonilla töissä viitisen vuotta ja uudistin siellä oikeastaan koko heidän neulekategoriansa. Seuraava luonnollinen siirtymä minulle olisi varmastikin ollut oman brändin perustaminen.

- Tuon sieltä (muodin puolelta) varmasti tietyn nopeuden ja agiliteetin. Olen tottunut suunnittelemaan yhdeksän mallistoa vuodessa sekä tekemään asioita ja päätöksiä nopeasti. Luotan myös intuitioon – omiin tunteisiin täytyy uskaltaa luottaa!

- Mallistoajattelu on myös asia, jonka olen tuonut Iittalalle. Tulemme lanseeraamaan tietyin väliajoin uuden malliston yksittäisen tuotelanseerauksen sijasta. Nämä mallistot toimivat suurempina lifestyle-kokonaisuuksina, jotka myös tukevat toisiaan. Tämä on uutta Iittalalle. Haluan myös vahvistaa Iittalan sisäistä ”luovaa lihasta” ja se on suuri strateginen päätös, johon olemme sitoutuneet.


Iittalan nettisivustolla on julkaistu manifesti:



Kuva: https://www.iittala.com/fi-fi/universumi/manifesti

Iittala.com -verkkokaupassa myydään nyt Iittala-brändin nimissä lasiesineiden lisäksi mm. teräskattiloita ja -pannuja, aterimia, pyyhkeitä, jne. ja Fiskars-konserni esittelee itsensä pörssitiedotteessa lyhyesti näin:

Fiskars-konserni (FSKRS, Nasdaq Helsinki) on globaali yhtiö, jonka designvetoiset brändit ovat läsnä kodeissa, puutarhoissa ja ulkoillessa. Brändeihimme kuuluvat muun muassa Fiskars, Georg Jensen, Gerber, Iittala, Moomin Arabia, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood. Vuonna 2022 brändimme olivat läsnä yli 100 maassa, meillä oli noin 350 omaa liikettä ja lähes 7 000 työntekijää. Liikevaihtomme oli 1,2 miljardia euroa vuonna 2022.”

Arabia ei enää esiinny tuossa listassa itsenäisenä brändinä, kun Moomin Arabia on muumituotteiden verkkokauppa ja muut entisen Arabian tuotteet myydään Iittalan brändin alla. Toistaiseksi löytyy kuitenkin vielä Arabia.fi -verkkosivusto, mutta siellä on viimeisin uutinen julkaistu 08.08.2022 ja medialle linkki Instagramiin 19.5.2023.

Manifestinsä mukaan: ”Perintömme ja käsityötaitomme ansiosta voimme nyt olla kokeellisia, leikkisiä ja rohkeita. Kutsumme sinut Iittalan luovaan universumiin kokemaan ja löytämään muotoilua, joka on tehty rakastettavaksi ja käytettäväksi päivästä toiseen.”


Kuva: www.iittala.com

Kun katsoo nettisivujen uutuusesineitä, niin ei tule mieleen, että ne olisivatkokeellisia, leikkisiä ja rohkeita”, kun uutuudet” on vain versioita aikaisemmista tuotteista.

Tuota rohkeutta edustaa kuitenkin eilen julkistettu ”taideyhteistyö Lontoossa asuvan instrumentalistin, säveltäjän ja kokeellisen visuaalisen sekä ääni- ja performanssitaiteilijan Damsel Elysiumin kanssa.”


Damsel Elysium. Kuva: www.iittala.com


Iittalan yritys- ja tuotemerkkien kehityksestä 1881 – 2021 on julkaistu Sirkka-Liisa Löflundin laatima kattava artikkeli Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2021


5 kommenttia:

  1. Ei Iittalan merkissä koskaan ole punaista i-kirjainta ollutkaan!

    VastaaPoista
  2. Iittalan uuden Play-malliston mukit ovat häpeilemätön kopio Johanna Ojasen keramiikasta. Ojanen on tehnyt mukejaan pientuotantona vuodesta 2011.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No eivät ne kyllä todellakaan ole 😅 Ojasen mukin muoto - kuten myös Iittalan Play -malliston mukin muoto, on niin mallia perus kuin olla vain voi. Googlen kuvahaku löytää liudan vastaavia "plagiaatteja", kun etsii englanniksi pyöreäkorvaista mukia. Pieni renkula mukinkorvana on kaukana uniikista 🤦‍♀️ Mitä mukien värimaailmaan tulee, silmät auki nyt. Samaa pastellista väriskaalaa on nähty jo monta vuotta ihan kaikkialla.

      Poista
  3. Pitää lukea tarkasti… brändimme ovat m.m. Eli muitakin on…

    VastaaPoista