Sivut

sunnuntai 22. syyskuuta 2019

Kaj Franck ja anonymiteetti


Saatuaan itse jo nimeä ja vahvan aseman suunnittelijana suomalaisessa taideteollisuudessa alkoi Kaj Franck vaatia anonymiteettiä tuotteisiin. Kaunis koti –lehden numerossa 3/1961 hän pohtii asiaa nimimerkin E.P. kirjoittamassa jutussa.
Nuutajärven lasitehtaassa, jonka taiteellinen johtaja Franck oli, taide-esineetkin signeerattiin pelkästään tehtaan nimellä vuodesta 1965 alkaen 1970-luvun alkupuolelle asti. Sen jälkeen palattiin tavanomaiseen signeerauskäytäntöön eli tehtaan nimen lisäksi muotoilijan nimi mainittiin.

Humppilassahan mentiin 1970-luvulla vielä pidemmälle eli lasinpuhaltajan nimi painettiin pakkaukseen. Varmaan tällä haluttiin antaa kunniaa tekijälle, mutta varmaan se myös kannusti puhaltajaa pitämään laatuvaatimuksista kiinni.


Kaj Franck vaati anonymiteettia taideteollisuusesineisiin 
Kaunis Koti –lehden numerossa 3/1961.


 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti