Sivut

lauantai 16. helmikuuta 2019

Tanskalaista muotoilua lasimuseossa


 
Made in Denmark –näyttely on esillä 
Suomen lasimuseon suuressa salissa.

Suomen lasimuseossa Riihimäellä on avautunut tanskalaisen design´in näyttely Made in Denmark. Näyttely on koottu saksalaisen, Leipzigissä sijaisevan, Grassi-taideteollisuusmuseon kokoelmista. Museo on perustettu italialaista kauppiassukuun kuuluneen ja poikamiehenä kuolleen Franz Dominic Grassin testamenttilahjoituksen varoilla ja se aloitti toimintansa 1895. Keski-Euroopassa ihailtiin jo silloin pohjoismaista taideteollisuutta ja –käsityötä, joten museo alkoi jo heti alkuvaiheessa kerätä myös tanskalaisia esineitä. Se oli ensimmäisiä laajaa taideteollisuusesineistöä kartuttaneita museoita. Toisen maailmansodan jälkeisessä etupiirijaossa Leipzig jäi Itä-Saksan puolelle ja länsimaisten esineiden kokoelmaa ei enää kasvatettu, mutta Saksojen yhdistämisen jälkeen näitä puutteita kokoelmasta on täydennetty.

Nämä on muotoillut Tanskan tunnetuin 
lasimuotoilija Per Lütken 1950-luvulla.

Suomen lasimuseon ja Grassin museon yhteistyö on alkanut 1983, jolloin lasimuseon kokoelmista koottu Suomalaista lasia vuodesta 1800 nykyaikaan –näyttely oli esillä Leipzigissä. Tuon näyttelyn rekonstruktio oli esillä lasimuseon kolmannessa kerroksessa keväällä 2016 nimellä Johtajan valinta –ensimmäinen ja viimeinen eli se oli Heikki Matiskaisen museonjohtajakauden ensimmäinen ja viimeinen näyttely. Tuohon näyttelyyn ja sen taustoihin sekä museon kansainväliseen yhteistyöhön yleisemminkin voi tutustua lasimuseon julkaiseman Johtajan valinta -kirjan avulla.

Louis Campbell: Flora-sarjan maljakoita, 
Holmegaard 2007.

Vuonna 2000 Riihimäellä oli esillä Grassin museon jugend-näyttelyssä lasi- ja hopeaesineitä. Puolitoista vuotta sitten Leipzigissä oli vaihtonäyttelynä pääasiassa Kyösti Kakkosen kokoelmista koottu Tapio Wirkkalan lasi- ja hopeaesineiden näyttely, joka oli ollut esillä lasimuseossa kesällä ja syksyllä 2013.






Tässä tanskalaisen muotoilun kokoelmassa pääosassa ovat keramiikka ja hopea-esineet sekä huonekalut ja valaisimet – lasia on mukana vähemmän. Tanskassa on aina arvostettu käsityötä, esimerkiksi 1960- ja 70-luvuilla keraamikot tekivät paljon uniikkiesineitä.
-        Monet sanovat, että tanskalaiset ovat pohjoismaiden italialaisia, sen verran heidän muotoilunsa poikkeaa Keski-Euroopan vaikutuksesta yleisskandinaavisesta linjasta. Suomalaisen muotoilun on sanottu edustavan puhtainta pohjoismaista muotoilua, joka on yksinkertaista ja selkeää, kertoi Suomen lasimuseon amanuenssi Uta Laurén.



Tobias Møhl: Lasinkutoja-malja, 2006.


Näyttely tarjoaa katsauksen sadan vuoden ajalta tanskalaiseen muotoiluun ja siihen miten eurooppalaiset ja globaalitkin suuntaukset ovat siihen vaikuttaneet. Useimmat näyttelyn esineet esittelevät tiettyjä esteettisiä näkemyksiä ja ovat osoituksena korkeatasoisen muotoilun ja käsityön arvostuksesta. Tämä pätee niin korkeatasoisiin yksittäisiin hopeaesineisiin kuin sarjatuotantona valmistettuihin teräs- ja muoviesineisiinkin.


Jens Quistgaardin suunnittelema puinen 
jääpala-astia takana on klassikko.

Kay Bojesenin suunnittelema puinen apina vasemmalla ylhäällä.

Gubi Olsenin suunnittelema Bonaparte-nojatuoli.

Näyttelyyn liittyy saman niminen kirja, 
jota on myynnissä museon myymälässä.

Näyttelyssä on esillä noin 200 esinettä, mutta lasiesineitä on vain pieni määrä eli tanskalaisen Holmegaardin tehtaan tuotantoon ei tässä näyttelyssä pääse tutustumaan. Vuonna 1825 perustettu Holmegaardin lasitehdas suljettiin 2008, jolloin Rosenthal design Group osti yhtiön oikeudet. Holmegaardin nimellä valmistetaan edelleen lasiesineitä. Tehtaan laajan esinekokoelman Rosenthal lahjoitti paikalliselle Næstvedin museolle ja Holmegaardin lasimuseon pitäisi avautua ensi vuonna 2020. Tehtaan vanhaan tuotantoon voi jo nyt tutustua netissä: http://www.hardernet.dk/


Tämä keramiikkaruukku on valmistettu 
luultavasti aivan 1900-luvun alussa, 
vaikka sen on muotoillut Thorvald 
Bindesbøll edellisen vuosisadan lopulla.

Tämän Apinaparin muotoilijana pidetään 
Paul Gauguinia ja se on todennäköisesti 
valmistettu 1920-luvun lopulla.
Johan Rohden muotoilema hopeinen teeastiasto 
1930-luvulta on Georg Jensenin valmistama.


Carl Hugo Riisberg: Rasvakala ja rapu, 
todennäköisesti 1930 – 40-luku.

Tanskalaisen muotoilun ikoneita: Arne Jacobsenin Egg-nojatuoli, 
AJ-lattiavalaisin ja taaempana Poul Henningsenin vuonna 1958 
suunnittelema PH Artichoke -valaisin eli "Artisokka".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti