Sivut

maanantai 12. marraskuuta 2018

Lasiväärennöksistä Hesarissa


Jutun lähtö on taitettu näyttävästi
Helsingin Sanomien B-osan eli
kulttuuriosuuden etusivulle.
 
Helsingin Sanomissa on tänään julkaistu näyttävästi artikkeli lasiesineiden väärennöksistä. Artikkelissa on haastateltu mm. Krp:n tutkijaa, designmuseon asiantuntijoita sekä huutokauppatalojen edustajia. Jutussa todetaan mm. se, minkä lasinkeräilijät ovat huomanneet jo aikaisemmin, että signeerauksen todistusvoima esineen aitoudesta on kadonnut.
 
Taika Dahlbomin kirjoittamassa ja Esa Syväkurun kuvaamassa jutussa palautetaan mieleen se tunnetuin suomalainen lasiväärennösjuttu vuosituhannen vaihteessa: Timo Sarpanevan Kajakkeja valmistettiin suomalaisen taidekauppiaan aloitteesta ja tekijöinä olivat suomalaiset lasinpuhaltajat ja –hiojat.
Paljon yleisempi ongelma on se, että meillä melko tuntemattomaan lasiesineeseen kaiverretaan tunnetun suomalaisen muotoilijan nimi tai myydään ilman signeerausta hänen teoksenaan. Tällaisia esineitä löytyy melko usein erilaisista vanhan tavaran myyntitapahtumista.
Jutussa Helanderin huutokauppatalon toimitusjohtaja Mika Sirén kertoo, että heillä on Tapio Wirkkalan muotoilema maljakko, jossa on Timo Sarpanevan signeeraus: ”Maljakko on tavallaan muistoesineenä. Se muistuttaa siitä, että väärentäjät ovat joskus aika tolloja.”

Kolmelle sivulle levitetyn jutun kuvituksessa kerrotaan,
että mm. Timo Sarpanevan muotoilemasta Kajakista
on liikkeellä väärennöksiä.
 
Artikkeliin haastatellut huutokauppatalojen edustajat kertovat, että väärennöksiksi havaitut esineet eivät pääse huutokauppoihin asti. Jonkin verran niitä kuitenkin on ns. laatuhuutokauppojenkin listoille päätynyt. Huutokauppaluetteloihin on myös päässyt esineitä väärän muotoilijan nimellä ilman, että mitään väärennöstä on tehty, mutta väärän tiedon avulla on ehkä ollut tarkoitus saada korkeampi myyntihinta.
 
Jutussa teetetään nykyisestä 16 cm korkeasta Aaltovaasista vanhan version korkuinen eli sahataan 2 cm pois sen korkeudesta. Esine pääsee ehkä ensi vuonna Designmuseossa vitriiniin, jossa esitellään väärennöksiä.

Hyvä, että Helsingin Sanomat on nostanut tämän aiheen näyttävästi esille, jotta tieto tästä ongelmasta leviää laajemmalle piirille kuin vain perehtyneimpien lasinkeräilijöiden joukko.
Kannattaa siis etsiä juttu lehden paperiversiosta tai netistä ja lukea se kokonaan!
 

Aito vai väärennös –artikkelin tiiseri on nostettu
lehden etuaukeamalle sisällysluettelon yläosaan.
Näin mahdollisimman moni lehden lukija huomaa jutun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti