Sivut

torstai 11. kesäkuuta 2015

Ajatonta kauneutta – Tapio Wirkkalan posliinia ja lasia Rosenthalille


 
Suomen lasimuseon kolmannen kerroksen näyttelytilassa avautuu huomenna Tapio Wirkkalan saksalaisyhtiölle muotoilemien esineiden näyttely. Wirkkala suunnitteli melkein yhtä paljon esineitä Saksaan kuin Suomeenkin. Useimmat saksalaistuotteet ovat Suomessa vähemmän tunnettuja, niinpä tämä näyttely laajentaakin huomattavasti meidän käsitystämme Wirkkalasta. Paljon tuttuja muotoja näkee, mutta paljon on sellaistakin muotokieltä, jotta ei Suomessa valmistetuissa Wirkkalan esineissä näe.
 
Tapio Wirkkala kierrätti omia ideoitaan itse uudestaan.
Näiden posliinimaljakoiden muodoissa voi nähdä hänen
Iittalalle suunnittelemien lasimaljakoiden tuttuja piirteitä.
Rosenthal AG:n tuotteista tuli 1950-luvulla hyvän muotoilun vertauskuva.
Tapio Wirkkalan suunnittelemat ja Rosenthalilla valmistetut esineet kuuluvat yhtiön merkittävimpiin posliini-, metalli- ja lasituotteisiin. Wirkkalan lähes 30-vuotinen yhteistyö Rosenthalin kanssa on vaikuttanut merkittävästi eurooppalaiseen ja kansainväliseen muotoiluun.
 
Finlandia-astiasto, Tapio Wirkkalan Helsinki-koristelu,
1957 Rosenthal Thomas.
 

Tapio Wirkkalasta on tullut suomalaisen muotoilun keulakuva ja eräänlainen isähahmo. Hän oli hyvin lahjakas ja poikkeuksellisen monipuolinen taiteilija ja muotoilija, joka ei vierastanut uusia materiaaleja tai muotoilualoja.

Venetsialaistyylisiä koristelautasia, filigraanilasi, incalmo.
Puhaltanut Mario Corelli 1970-luvun puolivälin jälkeen.

Maljakoita vuodelta 1963, verholasi, Rosenthal Studio-Linie.

Lasikarahvi ja maljakko, puhaltanut Mario
Corelli 1979, Ambergin lasitehdas.

Hän oli suomalainen maailmankansalainen, joka oli kotonaan niin Suomessa, ennen kaikkea Lapissa, kuin Italiassa Muranon lasinpuhaltajien luona ja myös Selbissä, Baijerissa, joka on yksi Saksan posliiniteollisuuden keskuksista.



Saksalaisesta perinteisen tyylisestä Rosenthalin posliinitehtaasta tuli toisen maailmansodan jälkeen kansainvälinen käsite uudenaikaisten posliinituotteiden valmistajana. Rosenthalista tuli hyvän muotoilun takuunimi. Rosenthal-osakeyhtiö käytti vuodesta 1961 uuden Rosenthal Studio-Linie -tuotemerkkinsä sloganina "hyvän muotoilun tuottaja" -käsitettä, jolle Tapio Wirkkalan taiteellinen panos antoi vahvan leimansa.
Posliinisten maljakoiden, kulhojen, savukesettien, valaisimien ja hotelliastiastojen yhteydessä voidaan puhua jopa suunnitteluvyörystä. Niiden lisäksi Wirkkala suunnitteli lasia ja aterimia sekä laajoja posliiniastiastoja.


Sama muoto, mutta materiaali vaihtelee. Vasemmalta hapotettu
lasi, musta posliini, kirkas väritön lasi ja valkoinen posliini.

Variation –lasisto 1965, Rosenthal Studio-Linie.

Polaris –lasisto 1965, Rosenthal Studio-Linie.

Century –astiaston kulhon ja lautasten akryylihartsimalleja.

Suomen lasimuseon vt. intedentti Uta Laurén
TV-Nytt´in haastattelussa.

Suomen lasimuseon näyttelyssä on esillä Wirkkalan Rosenthal Studio-Linielle ja Rosenthal Thomakselle suunnittelemia astiastoja, koriste-esineitä, aterimia, lasiesineitä sekä palkittu muovinen retkiastiasto. Lisäksi näyttelyssä voi tutustua koristeaiheisiin, joita Wirkkala ja hänen vaimonsa Rut Bryk suunnittelivat Rosenthal-astiastoihin.

Lähde: Suomen lasimuseo

Näyttely on esillä Suomen lasimuseossa 12.6. – 31.12.2015
Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti