Sivut

keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Ritva-Liisa Pohjalaisen lasiveistoksia


Ritva-Liisa Pohjalaisen osasto ArtHelsinki 14 –nykytaidemessuilla.
 
 
 
 
Syyskuun puolivälissä järjestettiin Habitare -sisustusmessujen oheistapahtumina ArtHelsinki 14 –nykytaidemessut ja Antiikki 2014-myyntitapahtuma. Muutama vuosi sitten nykytaidemessuilla oli useammallakin lasitaiteilijalla teoksia myytävänä, tänä vuonna vain Ritva-Liisa Pohjalaisella oli oma osasto, tosin Marja Hepo-aholla ja Kari Alakoskella oli osasto Antiikkimessujen puolella.
 
Kun kuvan klikkaa suuremmaksi, näkee kuinka paljon punaisia
tarralappuja on esineiden alapuolella kertomassa tehdyistä kaupoista.
 
Oranssin sävyisiä lasiesineitä ja oikealla alhaalla on
kromatusta pronssista tehty Valossa -pienoisveistos.


Lila värimaailma yhdistää näitä Ritva-Liisa
Pohjalaisen taidelasiesineitä.


Pohjalaisen sinisävyisiä teoksia.
Alhaalla keskellä on Liplatus -lasiveistos.
 
Keskellä kuvaa on Deep Sea, sen oikealla puolella Springtime ja Meritähti.


Lasiveistokset Pohjalainen työstää Nuutajärvellä mestaripuhaltajien kanssa, missä lasinpuhalluksen perinteet ja korkea taito ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle jo vuosikymmenten ajan.
Pohjalaisen teoksissa taitava materiaalin hallinta yhdistyy uusiin ja yllättäviin lähestymistapoihin. Veistokset ovat kuin läpikuultavia pienoismaailmoja.


Vahvat värit ovat tyypillisiä Ritva-Liisa Pohjalaisen
tämän vuotiselle kokoelmalle ArtHelsinki –messuilla.
 
Tämän teoksen nimi on Lupaus.

Etualalla on uniikki lasiveistos nimeltä Päivien juoksu.
 
 
Ritva-Liisa Pohjalainen: Luottamus –lasiveistos.
 
Ritva-Liisa Pohjalainen: Ruska, uniikki lasiveistos.
 
 

Veistosten valmistaminen on teknisesti vaativaa ja siihen tarvitaan kolmen puhaltajan samanaikainen työskentely sulan lasimassan kanssa. Teokset rakennetaan asteittain siten, että ensiksi tulikuumaan aloituskappaleseen liitetään värejä, kuvioita ja ilmakuplia. Kuvioiden väliin voidaan liittää kirkasta sulaa lasia. Aihioita lämmitetään jatkuvasti, jottei se pääsisi jäähtymään liikaa. Kun aihio on valmis, se päällystetään kirkkaalla lasilla sekä muotoillaan kostutetun paperin ja lastojen avulla haluttuun muotoon. Tämän jälkeen teos hiotaan ja kiillotettaan. Lopuksi taiteilija signeeraa teoksen käsin kaivertamalla.

Kohti tähtiä –veistoksen osat ovat lysteroitua umpilasia, jotka on
katkaistu, hiottu sekä kiillotettu ja ne ovat graniittijalustalla.

Vasemmalla on uniikki lasiveistos Kuutamolla, jossa vapaasti
puhallettu umpimassa on halkaistu, hiottu, kiillotettu.
Pinta on lysteroitu puhalluksen loppuvaiheessa.
 
Tämän teoksen nimi on Hehku.
 
Tämä veistos on nimeltään Rannalla.

Kasvu on uniikki lasiveistos, verholasitekniikka, katkaistu, hiottu,
kiillotettu ja toisen osan pinta on lysteroitu puhalluksen lopussa.

Ritva-Liisa Pohjalainen on valmistunut muotoilijaksi Taideteollisen korkeakoulun tekstiilitaiteen osastolta 1974. Aikanaan muotoilijat valmistuivat jonkin materiaalin mukaiselta osastolta, mutta työskentelivät kuitenkin usean eri materiaalin kanssa, kuten esimerkiksi Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva, Kaj Franck, Gunnel Nyman, Saara Hopea ja monet muut. Nykyään Aalto-yliopistossa on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu sekä siellä muotoilun laitos, jossa opiskellaan muotoilun teoriaa ja käytäntöjä eri materiaalien kanssa.

Pohjalainen on työskennellyt pitkään menestyksekkäästi tekstiilimuotoilijana ja 2000-luvulla hän on laajentanut työskentelyään korujen sekä posliiniesineiden ja muiden Home Design –sarjan tuotteiden muotoilijana. Näiden lisäksi hän on kouluttautunut lasitaitelijaksi ja hän on muotoilut muutaman vuoden ajan lasiveistoksia ja muita taidelasiesineitä. Viimeisimpänä aluevaltauksena ovat metallista tehdyt pienoisveistokset.

1950-luvun suurille nimille ei asetettu raja-aitoja, vaan he siirtyivät hyvin luontevasti materiaalista toiseen. Lokeroiminen on myöhempien aikojen tapa muotoilun, taiteen ja muunkin luovan työn sekä yhteiskunnallisen aktiivisuuden suhteen. Kun henkilö asemoidaan tiettyjen näyttöjen perusteella johonkin lokeroon, on hänen vaikea myöhemmin toimia uskottavasti oman lokeronsa ulkopuolella. Samalla tavalla Ritva-Liisa Pohjalaisen luovan työn laajentuminen myös lasimuotoilun ja lasitaiteen puolelle on kohdannut joissain piireissä suhtautumisongelmia. Viimeistään tänä syksynä ArtHelsinki 14 -messuilla Ritva-Liisa Pohjalaisen osastolla pystyi havaitsemaan tehtyjä kauppoja kuvaavien punaisten tarrojen määrästä, että nämä lasiveistokset ovat laajasti haluttuja lasinkeräilijöiden ja muiden taiteenkeräilijöiden piirissä.
 
Vasemmalla on paperipainotekniikalla valmistettu
Meduusat –lasiveistos ja oikealla on Tropiikki.
 
Lähikuvassa osa Rannalla –teoksesta.
 
 

1 kommentti:

  1. Kiitos todella kattavasta informaatiopaketista. Kauniit kuvat kertoo paljon. Upeita Ritva-Liisan oivalluksia ja tekijän taidonnäytteitä. Väriä elämään. Ehkä näihin sijoittaisin mieluummin kuin esim. Talvivaaran pörssiosakkeisiin.

    VastaaPoista