Sivut

perjantai 19. heinäkuuta 2013

Uusi lehti: Antiikki ja taide


Antiikki ja taide -lehteä myytiin Fiskarsin antiikkipäivillä tutustumistarjouksena 3 eurolla.


Karprint Oy on julkaissut heinäkuun alussa ensimmäisen numeron Antiikki ja taide -lehdestä. Yrityksen nettisivuilla lehteä esitellään näin:
 

Lehden kustantaja on erikoisaikakauslehtikustantaja Karprint Oy. Lehden päätoimittajaksi on nimetty Reetta Ahola ja tuottajaksi alalla pitkään toiminut Atte Backström. Toimitus koostuu Karprintin aikakauslehtiryhmän toimittajista, ulkoasun suunnittelee alan osaava graafikko ja sen toteuttaa kustantajan osaavat ulkoasusuunnittelijat. Lehden tekninen valmistus tapahtuu kustantajan omassa kirjapainossa.

Uusi lehti on laadukas tietopaketti alan tuototteista, se sisältää monien asiantuntijoiden haastatteluja sekä esittelyjä monista antiikkikohteista ja anttiikkialan yrityksistä. Uskomme, että Suomesta löytyy tilaa laadukkaalle koko kansan antiikkialan lehdelle.

Ensimmäisen numeron olemme laskeneet tavoittavan noin 50 000 alan harrastajaa. Näytenumeromme sivumäärä on täydet sata ja jatkossa jokaisen numeron sivumäärä ylittää 90.

Teksti on kopioitu kirjoitusvirheineen osoitteesta: http://www.karprint.fi/images/banners/antiikki_ja_taide.pdf

 
Lehden päätoimittaja Reetta Ahola on päätoimittajana monessa muussakin Karprintin julkaisemassa aikakauslehdessä: Bodaus, Ekoelo, Kissafani, Luontaisterveys, Sielunpeili.
Lehden tuottaja Atte Backströmillä on toiminimi Suomen Antiikkivälitys.

Lehden ensimmäistä numeroa myydään irtonumerona 4,90 eurolla ja ainakin Fiskarsin antiikkipäivillä sitä myytiin messutarjouksena kolmella eurolla.

Viime vuosina aikakauslehtimarkkinoilla on ollut vain Glorian Antiikki ja ilmaisjakelulehtenä Kavalkadi. Siitä on jo useita vuosia kun Keräilyn maailma –niminen lehti lopetettiin. Jonkin verran lehtipisteissä myydään ruotsalaisia Antik och Auktion sekä Antikvärlden –lehtiä. Nyt siis Karprint on arvioinut olevan tarvetta uudelle aikakauslehdelle. Rohkea teko, kun ottaa huomioon yleisen taloustilanteen. Ensimmäisessä numerossa ei ole mainoksia kuin takasivulla ja kahdella sisäsivulla kummallakin ¼ sivun verran. Ilmoitustilan hinnat ovat luonnollisesti selvästi edullisemmat kuin Sanoma-konsernin Glorian Antiikissa. Nähtäväksi jää onko alan yrityksillä tarvetta ja valmiutta käyttää rahaa mainontaan tässä tilanteessa.

Glorian Antiikin mediakortin mukaan lehden levikki oli viime vuonna 27433 (LT 2012) ja lukijamääräksi on arvioitu 110.000. Kun lehti ei ole ihan halpa, niin sen numeroita kierrätetään tuttavapiirissä, käydään lukemassa kirjastoissa ja sillä on myös olemassa laajat jälkimarkkinat. Vanhoja lehtiä myydään netissä ja vanhan tavaran myyntitapahtumissa.

Antiikki ja taide –lehden ensimmäisen numeron pääkirjoituksessa lehden linjaa esittelee Reetta Ahola näin: Runsaasti palstatilaa saavat suomalaiset taideaarteet, taidekeräiljät ja mesenaatit. Lehden jokaisessa numerossa esitellään kotimaan ja kotiseutunsa historiasta kiinnostuneita arjen aarteiden keräilystä ja kunnostamisesta innostuneita harrastajia. Erityisen hellästi lehti haluaa kohdella antiikkiesineiden ja –huonekalujen kunnostamista ja entisöintiä. Lehti lupaa esitellä myös eri alojen kädentaitajia.

Antiikki ja taide –lehden seuraava numero ilmestyy syyskuussa. Tänä vuonna ilmestyy 3 numeroa ja ensi vuonna 6 kpl.

Lehden ensimmäinen numero poikkeaakin Glorian antiikista sekä sisältönsä että ulkoasunsa puolesta. Yhtään lasiesineitä käsittelevää juttua ei sisälly tähän heinäkuun numeroon. Lehti on kuitenkin tutustumisen arvoinen ja varmaan kilpailijan ilmaantuminen markkinoille tekee hyvää myös Glorian Antiikille.
 
Suomen Herra Antiikki eli Wenzel Hagelstam Antiikki ja taide -lehden ensimmäisen numeron kansikuvassa.

Lehdessä on kahden aukeaman juttu Suomen Huutokauppakeisariparista.

Muumimukit ovat tällä hetkellä yksi kerätyimmistä kohteista.

Arjen historiaa: Teollinen puukkotuotanto Suomessa.

Entisöijät ovat käden taitajia.
 

1 kommentti:

  1. Ulkoasu samaa tavaraa kuin Karprintin muillakin läpysköillä, ei liene kovin pitkäikäinen tuote... Talomestarista kopsattuja vanhojen talojen remontointijuttuja puolillaan. Ei kovin laadukas ulkoasultaan eikä toimitukselliselta tasoltaan.

    VastaaPoista