Sivut

lauantai 21. tammikuuta 2012

Huuto.net täyttää 13 vuotta

Huutonet aloitti tammikuussa 1999 ja rekisteröityneitä käyttäjiä on nyt yli 1,5 miljoonaa. Joka päivä sivustolle tulee yli 100.000 uutta ilmoitusta. Sivuston omistaa nykyään Sanoma-konserni, joka omistaa myös Keltainen Pörssi -sivuston. Myös virolainen Kuldne Börs kuuluu samaan konserniin. Lisää netissä: www.huuto.net, www.keltainenporssi.fi, www.kuldnebors.ee.


Huutonetti on mullistanut myös vanhojen lasiesineiden kaupan Suomessa. Vielä ennen 1980-lukua tavalliset kuluttajat myivät vanhat lasiesineensä osto- ja myyntiliikkeille tai antiikkikauppiaille. Itsepalvelukirpputorit lisääntyivät 1990-luvun lama-Suomessa ja yhä useampi myi itselleen tarpeettomat tavarat kirppiksellä. Nykyään lähes kaikilla kirpputoreilla on erillinen lukittu lasivitriini arvokkaampien esineiden myyntiä varten. Näistä löytää usein hyvää lasitavaraa, mutta hinnoittelu on monelle vaikeaa. Kirpputoreilla näkee paljon vanhoja lasiesineitä, jotka on hinnoiteltu käypää hintaa selvästi kalliimmiksi. Toki myös hyvin edullisia löytöjä voi tehdä. Käyvän hintatason määrittelyssä myös Huutonet auttaa kuluttajaa, vaikka sielläkin on myös ylihinnoiteltuja esineitä. Varmaan kaikki vanhojen lasiesineiden keräilijät ovat törmänneet Huutonetissä sellaisiin ylihinnoiteltuihin esineisiin, jotka tulevat myyntiin aina uudestaan ja uudestaan jopa parin vuoden ajan.

Päätoimisista vanhan tavaran kauppiaista harva kiittelee Huutonettiä ja internetiä ylipäätään, koska ne ovat lisänneet hintatietoisuutta ja netissä on monta myyntikanavaa tavallisille kuluttajille. Tämä on vaikeuttanut kauppiaiden sisäänostotavaran hankintaa.  Osa kuluttajista ei myöskään tunnu ymmärtävän sitä, ettei kauppias voi ostaa liikkeeseen sisään esineitä samalla hintatasolla kuin millä niitä liikkeissä myydään. Aika tavallista on, että lasiesineen myyntihinta liikkeessä on 2-4 kertaa sisäänostohinta, jotta kauppias pystyy hankkimaan toiminnalla elannon itselleen ja maksamaan liiketilan vuokran ja muut kulut. Juuri tämä marginaali on luonut edellytykset näille kuluttajilta suoraan toisille kuluttajille toimiville myyntikanaville, kuten nettimyynti ja kirpputorit.

Huutonetin ja muiden internetin myyntipaikkojen isoin ongelma on se, ettei tavara aina olekaan sitä mitä annetaan ymmärtää: lasiesineistä annetaan vääriä tekijätietoja, vääriä tietoja esineen kunnosta ja liikkeellä on myös väärin jälkisigneerattuja esineitä. Ilmeisesti myös hinnan nostatusta kaverin avulla tapahtuu, tapahtuuhan sitä tavallisissa huutokaupoissakin. Myyjien joukossa on myös selviä huijareita, joilla ei ole hallussaan mitään esinettä. On käynyt ilmi, että Huutonettiin voi rekisteröityä myös tekaistulla henkilöllisyydellä. Ei siis kannata ostaa esinettä myyjältä, jolla ei ole yhtään toteutunutta ja myönteistä palautetta saanutta kauppaa. Kannatta myös suhtautua varauksellisesti myyjään, joka ei ole tunnistautunut pankkitunnusten avulla. Jos vain on mahdollista, niin nouto on aina turvallisin vaihtoehto. Varmaan Suomessakin yleistyvät PayPal ja Payson –maksutavat, jotka tuovat lisää turvaa ostajalle.

Netissä on muita kuluttajien kauppapaikkoja kuin edellä mainitut Sanoma-konsernin sivustot; www.tori.fi on Suomessa toimiva, mutta sen omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group ja sillä on sisarsivustoja eri puolilla maailmaa.


                                             

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti