Sivut

lauantai 28. tammikuuta 2023

JATKOA: Wirkkala, Franck vai Vesanto?

 

Eilen tässä blogissa julkaistiin kuvia maljakosta, jonka muotoilijaksi on eri teoksissa mainittu Tapio Wirkkala, Kaj Franck ja Erkki Vesanto. Edellämainitut muotoilijat tekivät paljon töitä Iittalan lasitehtaalle, jonka vakituista henkilökuntaa oli vain Vesanto. Wirkkala ja Franck kävivät Iittalassa ”keikalla” ja työskentelivät paljon muillekin tilaajille.Vesanto taas toimi oman muotoilijatyönsä ohessa näiden ulkopuolisten taiteilijoiden ja tehtaan välisenä linkkinä.

Erkki Vesannon tytär Anne Vesanto on tutkinut paljon isänsä tuotantoa ja osallistui Vesanto-näyttelyn kokoamiseen Suomen lasimuseoon 2017. Hän kirjoitti eilisen blogijutun perään kommentin, joka on syytä nostaa omaksi julkaisukseen, jotta se varmasti saa ansaitsemansa huomion:

 

Uusin tieto kertoo, että maljakon on muotoillut Kaj Franck ja tämän koristelun on suunnitellut Erkki Vesanto.


Hei, Iittalan tehtaan museon arkisto on nykyään Designmuseon hallussa ja siellä olemme tutkineet Erkki Vesannon työuraa ja lasidesignia. Tämänkin esineen papereiden äärelle on päästy. Arkistossa on Iittalassa 1946 tehty tuotantopiirustus, johon on merkitty esineen muodon olevan KF eli Kaj Franck. Sen sijaan kasvivarsien kaiverruskoristelusta, hiontamalli H213, on tietääksemme olemassa vain Erkki Vesannon tekemä luonnospiirustus, jossa on myös Vesannon käsin kirjoittamat kaiverrusohjeet. Franckin tekemää kasvipiirrosta tai vastaavaa tähän esineeseen ei ole löytynyt. Samoilla skissipaperiarkeilla, joihin tämä kaiverrettu maljakko 4205 on piirretty, on myös muita Vesannon piirtämiä kuvia taidelasiesineistä, joissa on käytetty Franckin muutamia esinemuotoja, mutta hiontakuviot ovat Tapio Wirkkalan.

Lisäksi on muutama kokonaan Franckin esine sekä yksi maljakko, jonka muoto ja hionta ovat Vesannon. Kasvikaiverruksella koristettu maljakko 4205 on aina ollut signeeraamaton, eikä sitä ole koskaan Iittalassa myyty Franckin esineenä. Tiedetään, että maljakko on ollut mukana ainakin yksillä messuilla ja oletettavasti sielläkin anonyyminä. Maljakkoa on hankittu maataloustuottajien joillekin järjestöille tuotantopalkinnoiksi. Sileää maljakkoa on tehty kai aika paljon raakalasivarastoon ja vuoden 1949 taidelasikuvastossa sileää, hiomatonta versiota (no 3105) on myyty merkinnällä KF, mutta ilman kuvaa maljakosta. 

Tuoreen tiedon mukaan tähän Kaj Franckin muotoilemaan maljakkoon hionnan on suunnitellut Tapio Wirkkala.

1950-luvulla raakalasimaljakoihin on tuotantokokouksissa päätetty tehdä uusia hiontamalleja. Asian tutkiminen on annettu Wirkkalalle ja Hongellille. Ilmeisesti tuo fasettihiottu malli on syntynyt tuolloin. Ainakaan toistaiseksi ei ole löytynyt mitään arkistoitua paperia tai Vesannon tekemää merkintää siitä, kuka fasettihionnan on suunnitellut. Se voi olla TW tai GH, mutta se voi lopulta olla ollut myös Vesanto. Näitä molempia hiottuja maljakkomalleja ei ole koskaan signeerattu kenellekään, joten kaikki signeeraukset ovat keksittyjä jälkisigneerauksia. Ja koska näin moni on ollut tekemässä muotoa tai hiontaa, on ilmeisesti todettu, että on vaikeata nimetä näitä kenellekään. Tämän verran tiedämme tällä hetkellä ja jos uutta ilmenee, niin kerrotaan siitä sitten. Terveisin, Anne Vesanto

 

LISÄYS 28.1.2023:

Nyttemmin on löytynyt Iittalan tuotantokokouksen pöytäkirja, jossa on merkintä siitä, että Wirkkalan ehdottamista hionnoista yksi hyväksyttiin, joten maljakon fasettihionta on Tapio Wirkkalan suunnittelema ja köynnöskaiverrus on Erkki Vesannon suunnittelema ja maljakon muoto on Kaj Franckin suunnittelema.

 

SUURET KIITOKSET ANNELLE JA SIRULLE NÄISTÄ TIEDOISTA!

Lue myös tämä: https://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2023/02/osa-3-wirkkala-franck-vai-vesanto.html

perjantai 27. tammikuuta 2023

Wirkkalan, Franckin vai Vesannon maljakko?

 


Blogin lukija lähetti kuvia kristallimaljakostaan kysyen onko se vaihtoehtoinen hiontamalli Kaj Franckin muotoilemaksi mainittuun maljakkoon, jonka kuva on Designmuseon vuonna 2011 julkaisemassa Kaj Franck – Universaaleja muotoja –kirjassa.

 

Tällainen maljakko, sen toisen hiontaversion kera, oli esillä Suomen lasimuseon Tapio Wirkkala – Lasin ja hopean runoilija –näyttelyssä 2015.

Tapio Wirkkala oli nimetty tämän maljakon muotoilijaksi lasimuseossa 2015.


Tämä kaiverrus/hiontaversio muistuttaa vähän Göran Hongellin vedenalaista elämää kuvaavia koristeluja. Tämä maljakko löytyy Kaj Franckin kirjasta hänen nimiinsä kirjattuna.

 

Edellä mainittujen lähteiden pohjalta syntyi kysymys, voisiko se toinen hiontaversio olla Franckin tekemä Wirkkalan astiaan, kun tuo ornamenttikuvio muistuttaa joidenkin Franckin keramiikkaesineiden koristelua.

Tässä on sivu Kaj Franck – Universaaleja muotoja –kirjasta.


 

Tuota maljakkoa ei ilmeisesti löydy Taideteollisuusmuseon vuonna 2000 julkaisemasta Tapio Wirkkala – ajattelevat kädet –kirjasta.

Pakan sekoittaa kuitenkin Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2017 julkaistu kuvallinen luettelo Erkki Vesannon tuotannosta. Sieltä löytyy piirroskuva, jonka voisi tulkita tarkoittavan tuon maljakon sitä ornamenttikoristeista versiota.

Kuva on Suomalaisen lasin vuosikirjasta 2017.


 
Bukowskilla tällainen on myyty Wirkkalan nimissä.

Perusteltuja näkemyksiä näiden maljakoiden muotoilijasta kaivataan.

 

Designmuseon Kaj Franck –verkkonäyttelyssä on tällaiset tiedot. Kuva: http://franck.kokoelma.fi/


LISÄYS 28.1.:

Franckin kirjassa maljakon tuotenumero on 3205 ja hiontamalli H218.  Vesannon materiaalissa hiontamalli on H213. Designmuseon Franckin verkkonäyttelyn sivustolla tuotenumeroksi on laitettu 4205 ja hiontakuvio sama kuin Vesannon materiaalissa H213, ja sen nimeksi on laitettu Kalastaja ?!.


LUE MYÖS JATKOJUTTU: 

https://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2023/01/jatkoa-wirkkala-franck-vai-vesanto.html