Sivut

lauantai 23. syyskuuta 2017

Lasimuseossa avautui kaksi näyttelyä


Avajaisvieraita Suomen lasimuseon
filigraanilasin näyttelyssä.

Suomen lasimuseossa vietettiin torstai-iltana kahden uuden näyttelyn avajaisia; Sakari Pykälän tuotantoa esitellään sisääntuloaulan parvella ja kolmannessa kerroksessa on esillä katsaus suomalaisen filigraanilasin vaiheisiin.

Sinivalkoista filigraanilasia Nuutajärveltä.

Punavalkoista filigraanilasia Riihimäeltä.

Kiehtova kierre – filigraanilasi Suomessa

Raidallista lasia. Kallista, arvostettua, vaikeasti valmistettavaa. Tätä kaikkea on filigraanilasi. Näyttely koostuu vanhasta ja uudesta suomalaisesta filigraanilasista: 1800-luvun puolivälin Nuutajärven loistokauden esineistä ja Kaj Franckin johdolla elvytetyn taidon hedelmistä. Mukana on paljon aivan uutta tuotantoa myös Riihimäeltä ja muualtakin.

Valmistustaitoa ylläpitävät muutamat lasinpuhaltajat, muotoilijat ja taiteilijat sekä kaksi ammatillista oppilaitosta. Tälläkään hetkellä Suomessa ei ole varmuutta koulutuksen jatkuvuudesta. Juhlapuheiden kädentaitojen arvostus uhkaa kääntyä yhä niukemmiksi mahdollisuuksiksi opiskella ja työskennellä alalla. Jos kädentaidot päästetään katoamaan, on niiden oppiminen uudelleen vaikeaa ja kallista – kalliimpaa kuin niiden säilyttäminen ja kehittäminen. Filigraanilasin valmistus on tällainen taito.
 

Filigraanilasista kertova julkaisu Kiehtova kierre – filigraanilasi Suomessa, Nemo / Kustannusosakeyhtiö Otava, Helsinki ilmestyy näyttelyn avajaispäivänä 21.9.2017. Perusteellisen julkaisun filigraanilasista on kirjoittanut nuutajärveläinen Marja-Leena Salo. Kirjan hinta Suomen lasimuseon museomyymälässä on 29,10 €.
 
Sakari Pykälän tunnetuimpia lasiesineitä
ovat nämä Riihimäen Lasin valmistamat
Milano-sarjan kaatimet ja lasit.


Sakari Pykälä, kuvanveistäjä ja muotoilija

Sakari Pykälä (1926–1996) teki uraa myös muotoilijana Riihimäen lasitehtaalla 1950-luvulla. Nastolassa 1926 syntynyt taiteilija aloitti 1951 opinnot Taideteollisen oppilaitoksen ammattikoulun puolella koristeveistäjäin ja muovailijain kolmivuotisella kurssilla. Hän toimi Riihimäellä vuosina 1955 – 1958. Pykälä pääsi heti suunnittelemaan taidelasiesineitä ja lisäksi hän teki malleja käyttölaseja varten.

Pykälä jätti kuitenkin muotoilun ja keskittyi kokonaan veistämiseen. Linnut olivat keskeinen aihepiiri Pykälän koko 40 vuotta kestäneen taiteilijanuran ajan. Juuri lintuaiheisista puuveistoksista hänet parhaiten tunnetaan. Viimeisen näyttelynsä hän piti Taarastin näyttelytilassa Nastolassa 1992.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti